U bent hier: Home / Stedenbouwkundige inlichtingen / Leidraad en nuttige informatie / Scope van Irisbox SI

Scope van Irisbox SI

Wat bevat de huidige versie van de SI in Irisbox?

Inbegrepen in de versie (omvang):

  • Invoer en indiening van online aanvragen tot stedenbouwkundige inlichtingen (SI)
  • Type aanvrager: de volgende soorten aanvragers zijn bevoegd: eigenaar, gevolmachtigde, vastgoedmakelaar, advocaat, andere.
  • Bewaring van de aanvraag
  • Online betaling vereist
  • Betalingsbewijs
  • Online opvolging van de behandeling
  • Samenwerking aan een gedeeld dossier

 

Maakt geen deel uit van deze versie:

  • Niet inbegrepen: gevallen met “meerdere percelen”: geval van een goed op meerdere percelen (en a fortiori goederen gelegen in meerdere gemeenten) dat technisch nog niet mogelijk is op het platform. Die speciale gevallen zullen later nog worden behandeld.
  • Niet inbegrepen: “dringende” aanvraag: alleen mogelijk via een notaris.

 

In welke gemeenten kan ik een online aanvraag tot stedenbouwkundige inlichtingen indienen via Irisbox?

U kunt uw eigen aanvragen tot stedenbouwkundige inlichtingen indienen en de voortgang van uw aanvragen online volgen op https://irisbox.irisnet.be/irisbox/ in alle gemeenten van het Brussels gewest waar die mogelijkheid geactiveerd is, behalve in Evere, Koekelberg en Watermaal-Bosvoorde. 

 

Kan ik een aanvraag indienen als eigenaar, gevolmachtigde, vastgoedmakelaar of advocaat?

Ja, aanvragers zijn eigenaars en huurders van een goed, of gevolmachtigden (notarissen, advocaten, vastgoedmakelaars, andere). Alleen eigenaars of hun gevolmachtigden kunnen stedenbouwkundige inlichtingen aanvragen die de wettige toestand van het goed aangeeft.

Hoeveel aanvragen moeten worden ingediend?

Voor elk perceel moet een aanvraag tot stedenbouwkundige inlichtingen worden ingediend. Stedenbouwkundige inlichtingen worden voor elk kadastraal perceel gegeven. Elk kadastraal perceel moet daarom het voorwerp uitmaken van een aparte aanvraag.

Stedenbouwkundige inlichtingen worden opgesteld voor een gebouw als geheel. Dus als uw aanvraag bijvoorbeeld betrekking heeft op een appartement, een kelder en een parkeerplaats in hetzelfde gebouw, is een enkele aanvraag voldoende.

Hoeveel moet ik betalen om stedenbouwkundige inlichtingen te ontvangen?

De bijdrage wordt elk jaar op 1 februari geïndexeerd. Voor een dringende procedure (alleen van toepassing via notarissen) wordt het bedrag verdubbeld. Zie het bedrag per gemeente in de tabel hier.

 

Is mijn aanvraag een dringende aanvraag?

Enkel aanvragen in het kader van gerechtelijke verkopen worden als dringend beschouwd. Dat specifieke geval is het enige dat in aanmerking wordt genomen voor de behandeling van aanvragen voor dringende afgifte. Het nodige bewijsmateriaal (officieel gerechtelijk document) moet worden bijgevoegd. In dat geval kan een versnelde procedure worden aangevraagd voor het dubbele van de bijdrage. Het BWRO bepaalt in dat geval een antwoordtermijn van 5 werkdagen. Als de termijn van 5 dagen wordt overschreden, vindt er geen terugbetaling plaats.

 

Document acties