U bent hier: Home / Stedenbouwkundige inlichtingen

De stedenbouwkundige inlichtingen via electronische weg

Indiening

Sinds 15 januari 2024 kunnen alle gemeenten (behalve Evere, Koekelberg en Watermaal-Bosvoorde) hun aanvragen tot stedenbouwkundige inlichtingen elektronisch indienen en opvolgen via het IRISbox-platform, het elektronische centraal loket van de overheidsdiensten van het Brussels gewest.

 

Toegang tot het online aanvraagformulier

Klik hier voor toegang tot het elektronische formulier voor een aanvraag tot stedenbouwkundige inlichtingen.

 

Het online aanvraagformulier gebruiken

Aanmelden

Om toegang te krijgen tot het online formulier voor een aanvraag tot stedenbouwkundige inlichtingen, moet u zich authentificeren met uw elektronische identiteitskaart (kaartlezer en eID-pincode) of met itsme (smartphone/tablet/pc en uw itsme-pincode).

Benodigde documenten

U wordt uitgenodigd om een reeks informatie en documenten te verstrekken die in bepaalde gevallen verplicht zijn:

 

- Fotoreportage

De foto’s die u verstrekt moeten recent zijn. Dat wil zeggen dat ze moeten zijn genomen tijdens het huidige jaar. Die foto’s moeten representatief zijn en een foto van de voorgevel, een foto van de achtergevel en een foto van het dak van het goed bevatten, gezien vanaf de straat of openbare ruimte.

De fotoreportage is een praktische aanvulling op de letterlijke beschrijving van het bouwwerk. Een fotoreportage wordt sterk aanbevolen om de situatie van het goed perfect te kunnen begrijpen. Ze helpt ervoor te zorgen dat uw aanvraag als volledig wordt beschouwd.

Schets of plan

De schets of het plan moet de feitelijke toestand van het goed perfect weergeven. U moet aangeven hoe uw goed is gelegen ten opzichte van andere goederen. Zorg ervoor dat u weet hoe de indeling van de verschillende eenheden en/of de verschillende ruimtes in elke eenheid eruitzien. Zorg er ook voor dat de nummering van de verdiepingen op de schetsen of plannen overeenkomt met de definitie van de verdiepingen in de beknopte beschrijving op het formulier.

Schetsen of plannen zijn sterk aan te raden omdat ze helpen de indeling van het goed beter te analyseren en te begrijpen. Ze helpen ervoor te zorgen dat uw aanvraag als volledig wordt beschouwd. 

Betalingsbewijs van de dossierkosten

Klik hier om de tarieven voor dossierkosten te raadplegen (= de te betalen vergoeding per aanvraag en per kadastraal perceel).

Voor de gemeenten (Evere, Koekelberg, Elsene, Sint-Jans-Molenbeek en Watermaal-Bosvoorde) is een betalingsbewijs vereist. Deze zaken gelden als betalingsbewijs: kopie van een bankafschrift of schermafbeelding van een bankoverschrijving. Het rekeningnummer van de betaler moet duidelijk zichtbaar zijn en de mededeling bij de betaling moet ten minste de volgende informatie bevatten: SI – [adres van het goed]

Kopie van de volmacht*

Er moet een volmachtdocument worden verstrekt wanneer de aanvraag tot stedenbouwkundige inlichtingen wordt ingediend door een derde in de plaats van en namens de eigenaar of houder van een zakelijk recht op het goed.

De volmacht moet worden ondertekend door de eigenaar van het goed of door de officiële vertegenwoordiger van de maatschappij die eigenaar is van het goed.

Als de aanvraag wordt ingediend door een advocaat of notaris, is een kopie van de volmacht niet vereist. Er dient echter wel een bewijs van de hoedanigheid van advocaat of notaris te worden geleverd.

Inlichtingen betreffende het eigendomsbewijs*

U moet een document verstrekken dat bewijst dat het goed u toebehoort. Dat is meestal het eigendomsbewijs, maar een uittreksel uit de kadastrale legger of een notariële akte kan ook worden aanvaard. 

- Uittreksel uit de kadastrale perceelkaart

Met de CadGIS-toepassing kan de digitale kadastrale kaart gratis online worden geraadpleegd en kan een kaartfragment worden afgedrukt. Het kadastrale perceelplan moet de omliggende gebouwen weergeven binnen een straal van 50 meter van elke grens van het goed.

Uittreksel uit de kadastrale legger (sterk aanbevolen)

Het kadastrale uittreksel is een overzicht met de basisgegevens van een goed op basis van de inschrijving in het kadaster op een bepaalde datum. Het doel van dat uittreksel is om aan te geven wie op een bepaalde datum in het grondregister geregistreerd staat als eigenaar van een bepaald onroerend goed. Een uittreksel uit de kadastrale legger, waarop de omliggende gebouwen binnen een straal van 50 meter van elke grens van het goed staan, kan waar nodig worden gebruikt om te bewijzen dat het goed u toebehoort.

- Ander relevant document

U kunt andere documenten verstrekken als u denkt dat die relevant zijn voor de behandeling van uw aanvraag tot stedenbouwkundige inlichtingen.

 

Document acties